Sunday, 3 May 2015

COMPLAINT



Bismillahhirahmannirrrahim . So yeah , entri kali ni aku nak sembang pasal COMPLAIN . Basically complain ni kita selalu dengar . Like everything semua orang nak complains , such annoy right ? so memang standard lah bila kena complain tapi depend pada situasi juga .


   



- Kali ni aku nak cerita satu situasi di mana kau bekerja sebagai seorang cashier fast food , like always kerja cashier great customer with smile then take an order and serve them . Nampak senang right tapi benda yang senang ni boleh jadi susah sometimes . Actually not sometimes but ALWAYS! 
    This thing really annoy . Customer ni jenis dah bagi peha nak bontot pula , makin kau layan makin melampau permintaan . Do respect lah , orang dah layan kau elok elok tapi kau permintaan mengalahkan gunung pula . Satu contoh untuk kau gambarkan lah if kau jadi customer serve for kentucy fried chicken . Customer ni order satu set then kau nicely ambil order dia then dengan baik hati lagi repeat order and corfirming order kira ikut procuder tatatertib memang kira kalau MOT ni memang confirm dapat 100% tapi masalahnya customer jenis malas nak dengar , tak ambil peduli , tak ambil kesah , sambil lewa order . Bila buat confirming macam cakap dengan tunggul . So end up bila kita serve order dia , dia complain macam macam . Itulah inilah tak dapat . Tak pun marah marah kenapa harga mahal sangat . Ini namanya cari pasal , time cashier ambil order kau sambil lewa , tak peduli . Bila dapat apa yang tak sepatutnya kau marah , then nak complain lah kat HQ . Seriously , benda ni simple jea . Kita tahu punca dari siapa tapi dah nama pun customer mana mahu nak kalah . Then protect diri guna ayat " CUSTOMER IS ALWAYS RIGHT " phui! Annoying kan ?






Sudah sudah lah nak complain macam macam , orang dah serve kau nicely tapi kau complains like everything got wrong . SERIOUSLY STOP COMPLAINING AT ALL!!! Jangan anggap jadi customer tu asyik betul jea , ubah persepsi tu . Mungkin mentaliti sesetengah customer nak syko cashier dengan cara macam tu tapi euw please , usually mereka yang bekerja cashier fast food ni bukan calang calang orang . Mentaliti dan fikiran kental bro . So even customer syko sekalipun diaorang dah tahu asal usul dari mana salah silap tu . Ada jenis sampai tak kisah dan terima sahaja walaupun bukan salah diri sendiri sebab malas nak panjang cerita . Sebab apa ? customer ni kalau nak complain apapun benda takkan habis kalau kau tanak mengalah  . Dia akan cari satu satu point untuk jatuhkan kau . Ibarat kau tutup cela orang , nama diri sendiri jadi busuk .




Kalau ikutkan macam macam lagi ragam customer kau boleh lalui bila kau ada pengalaman bekerja di fast food . Ada yang jenis hidung belang , gatal nauzubillah . Ada yang jenis nak lain tapi order lain ( ni usually keling keling ) . Ada yang makanan tu nak plain lah . Ada yang tak reti menyabar bila kita tengah buat order dia . Ada yang kemain order bebanyak lepastu nak cancel ( omg ni lagi cari pasal . Cashier Fast Food Kfc paling benci benda yang nak cancel ni sebab kalau nak cancel memang tempah nyawa weh . Kau nak kena hadap manager , minta card untuk kau void dan berikan kenyataan kenapa sebab-nya . Itupun entah lepas ke tak , VOID ni bukan benda main main , makin banyak void makin nama kau naik kat HQ . Seriuos annoying weh . Ibarat macam kita di-cop serve customer main main then sesuka nak cancel order sedangkan kita punya lah control MOT apa semua tapi salah customer kita pula yang tanggung . See , cashier banyak tutup aib customer dan hadap sendiri sedangkan bukan salah cashier tu sendiri ) . Yang lagi tak boleh bla ada pula customer jenis yang buat lawak bodoh merangkap #PickUpLines untuk ngorat lah haish memacam kerenah nak dilayan . Kalau ikutkan , kerja ni tak penat tapi yang punca jadi penat sebab nak hadap berbagai ragam customer dalam dunia ni . 

TO DEAREST CUSTOMER PLEASE STOP 





NOTE : lain kali dengar dengan teliti apa orang cakap , jangan asyik nak ikut kepala sendiri dan please stop using statement customer always right . Benda tu dah basi .





     

No comments:

Post a Comment